Evangelio Egipcios -Nag Hammadi,Nosticos,Apocrifo)

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La Biblioteca de Nag Hammadi
El Evangelio de los Egipcios




La Biblioteca de Nag Hammadi
El Evangelio de los Egipcios
Traducción de Alexander Bohlig y Frederik Wisse
El libro sagrado de los egipcios sobre el gran Espíritu invisible, el Padre cuyo nombre no puede pronunciarse, el que salió de las alturas de la perfección, la luz de la luz de los eones de la luz, la luz del silencio de la providencia El Padre del silencio, la luz de la palabra y de la verdad, la luz de las incorrupciones, la luz infinita, el resplandor de los eones de la luz del inrevelable, no marcado, eterno, no proclamable Padre, el eón del Eones, Autogenes, autogenerados, autoproductores, alienígenas, el verdadero eón.
Tres poderes salieron de él; Ellos son el Padre, la Madre, (y) el Hijo, del silencio vivo, lo que vino del Padre incorruptible. Éstos salieron del silencio del Padre desconocido.
Y desde ese lugar, Domedon Doxomedon salió, el eón de los eones y la luz de cada uno de sus poderes. Y así salió el Hijo cuarto; La Madre quinto; El Padre sexto. Él era [...] unheralded; Es él quien no está marcado entre todos los poderes, las glorias y las incorrupciones.
Desde ese lugar salieron los tres poderes, las tres ogdoads que el Padre saca en silencio con su providencia, desde su seno, es decir, el Padre, la Madre y el Hijo.
El ogdoad, por el cual salió el niño tres veces mayor, que es el pensamiento, la palabra, la incorrupción y la vida eterna, la voluntad, la mente y la presciencia, el Padre andrógino.
La segunda ogdoad-poder, la Madre, la virginal Barbelon, epititioch [...] ai, memeneaimen [...] que preside el cielo, karb [...], el poder ininterpretable, la inefable Madre. Ella se originó de sí misma [...]; Ella salió; Ella estuvo de acuerdo con el Padre del silencio silencioso.
El tercer ogdoad-poder, el Hijo del silencio silencioso, y la corona del silencio silencioso, y la gloria del Padre, y la virtud de la Madre, saca del seno las siete potencias de la gran luz de la Siete voces. Y la palabra es su terminación.
Estas son las tres potencias, las tres ogdoads que el Padre, por su providencia, sacó de su seno. Él los trajo a ese lugar.
Domedon Doxomedon salió, el eón de los eones, y el trono que está en él, y los poderes que lo rodean, las glorias y las incorrupciones. El Padre de la gran luz que salió del silencio, él es el gran Doxomedón-eón, en el cual descansa el niño tres veces mayor. Y el trono de su gloria fue establecido en él, éste sobre el cual está inscrito su nombre irrevocable, en la tablilla está la palabra, el Padre de la luz de todo, el que salió del silencio, [...] Mientras descansa en el silencio, aquel cuyo nombre está en un símbolo invisible. Un misterio oculto e invisible surgió: 
Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE oooooooooooooooooooooo uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO (las 7 vocales, 22 veces cada una).
Y de esta manera, los tres poderes dieron alabanza al gran, invisible, innombrable, virginal, inconciliable Espíritu, y su virgen varón. Ellos pidieron un poder. Se produjo un silencio de silencio vivo, a saber, glorias e incorrupciones en los aeones [...] aeones, miríadas añadidas a [...] los tres machos, los tres machos, las razas masculinas ... 
(IV 55, 5-7 añade: ... las glorias del Padre, las glorias del gran Cristo y la descendencia masculina, las razas ...) 
... llenó el gran Doxomedón-eón con el poder de la palabra de todo el pleroma.
Entonces el niño tres veces mayor del gran Cristo, a quien el gran Espíritu invisible había ungido - aquel cuyo poder era llamado "Ainón" - alabó al gran Espíritu invisible ya su virgen Yoel, y el silencio silencioso y silencioso Grandeza que [...] inefable. [...] inefable, inalcanzable e ininterpretable, el primero que ha salido adelante, [...] y que no es proclamable, [...] que es maravilloso inefable, El que tiene todas las grandezas de la grandeza del silencio en ese lugar. El niño de tres veces trajo alabanza, y pidió un poder del gran, invisible, virginal Espíritu.
Entonces apareció en ese lugar [...], quien [...] ve las glorias [...] tesoros en misterios invisibles [...] del silencio, quién es el El hombre virgen Youel.
Entonces apareció el hijo del niño, Esephech.
Y así fue completado, a saber, el Padre, la Madre, el Hijo, los cinco sellos, el poder inconquistable que es el gran Cristo de todos los incorruptibles. ... 
... (una línea irrecuperable) 
[...] el fin, el incorruptible [...], y [...] son ??poderes y glorias e incorrupciones [...]. Ellos salieron ... 
... (5 líneas irrecuperables) 
... Éste trajo alabanza al misterio invisible, oculto, [...] lo oculto ... 
... (4 líneas irrecuperables) 
... en los tronos [...] y los eones, [...] y cada una de las miríadas de poderes sin número los rodea, [...] glorias e incorrupciones [...] Y del Padre, y de la Madre, y del Hijo, y de todo el pleroma que mencioné antes, y de los cinco sellos, y del misterio de los misterios. Ellos aparecieron ... 
... (3 líneas irrecuperables) 
... que preside, [...] y los eones de verdaderamente [...] y los ... 
... (4 líneas irrecuperables) 
... y los eones verdaderamente eternos.
Entonces la providencia salió del silencio, y el silencio vivo del Espíritu, y la Palabra del Padre, y una luz. Ella [...] los cinco sellos que el Padre sacó de su pecho, y ella pasó por todos los eones que mencioné antes. Y ella estableció tronos de gloria, y miríadas de ángeles sin número que los rodearon, poderes y glorias incorruptibles, que cantan y dan gloria, todos dando alabanza con una sola voz, con un acuerdo, con una voz nunca silenciosa. .] Al Padre, a la Madre, al Hijo [...] ya todos los pleromas que he mencionado antes, que es el gran Cristo, que es del silencio, que es el niño incorruptible Telmael Telmachael Eli Eli Machar Machar Seth, el poder que verdaderamente vive, y la virgen varón que está con él, Youel, y Esephech, el poseedor de la gloria, el hijo del niño, y la corona de su gloria, [...] de los cinco sellos , El pleroma que mencioné antes.
Allí surgió la gran Palabra viva engendrada por uno mismo, el dios verdadero, la feto que no había nacido, aquel cuyo nombre yo diría, diciendo: [...] aia [...] thaOthsth [...] Hijo del gran Cristo, que es el hijo del silencio inefable, que salió del gran Espíritu invisible e incorruptible. El hijo del silencio y silencio apareció ... 
... (una línea irrecuperable) 
... el hombre [...] invisible y los tesoros de su gloria. Luego apareció en el revelado [...]. Y estableció los cuatro eones. Con una palabra los estableció.
Llevó a la alabanza al gran Espíritu invisible, virginal, al silencio del Padre, en un silencio del silencio vivo del silencio, el lugar donde descansa el hombre ... 
... (dos líneas irrecuperables)
Entonces salió de aquel lugar la nube de la gran luz, el poder vivo, la madre de los santos, incorruptibles, el gran poder, el Mirothoe. Y dio a luz a su nombre, diciendo: ien ien ea ea ea, tres veces.
Para este, Adamas, es una luz que irradia de la luz; Él es el ojo de la luz. Porque este es el primer hombre, por quien y para quien todo nació, y sin el cual nada se hizo. El Padre incognoscible e incomprensible salió. Él bajó de arriba para la anulación de la deficiencia.
Entonces el gran Logos, el Autogenes divino, y el hombre incorruptible Adamas se mezclaron entre sí. Un Logos del hombre nació. Sin embargo, el hombre nació a través de una palabra.
Él dio alabanza al gran, invisible, incomprensible, virginal Espíritu, y la virgen masculina, y el niño tres veces mayor, y la virgen masculina Youel, y Esephech, el poseedor de la gloria, el hijo del niño y la corona de su La gloria y el gran Doxomedon-aeon, y los tronos que están en él, y los poderes que lo rodean, las glorias y las incorrupciones, y todo su pleroma que mencioné antes, y la tierra etérea, el receptor de Dios, Los hombres santos de la gran luz reciben la forma, los hombres del Padre del Silencio, el silencio vivo, el Padre y su Pleroma todo, como he mencionado antes.
El gran Logos, el Autogenes divino, y el hombre incorruptible Adamas dieron alabanza, (y) pidieron un poder y una fuerza eterna para los Autogenes, para la terminación de los cuatro eones, para que, a través de ellos, ...] la gloria y el poder del Padre invisible de los santos de la gran luz que vendrá al mundo, que es la imagen de la noche. El hombre incorruptible, Adamas, les pidió un hijo de sí mismo, para que él (el hijo) pudiera ser padre de la raza inamovible, incorruptible, de modo que, a través de ella (la raza), pueda aparecer el silencio y la voz; , A través de él, el aeón muerto puede levantarse, para que pueda disolverse.
Y así salió de encima el poder de la gran luz, la Manifestación. Ella dio a luz a las cuatro luces grandes: Harmozel, Oroiael, Davithe, Eleleth, y el gran incorruptible Seth, el hijo del hombre incorruptible Adamas.
Y así la perfecta hebdomad, que existe en misterios ocultos, se hizo completa. Cuando recibe la gloria, se convierte en once ogdoads.
Y el Padre asintió con la cabeza; Todo el pleroma de las luces estaba muy contento. Sus consortes salieron para completar la ogdoad de los Autogenes divinos: la Gracia de la primera luz Harmozel, la Percepción de la segunda luz Oroiael, la Entendimiento de la tercera luz Davithe, la Prudencia de la cuarta luz Eleleth. Esta es la primera ogdoad de los Autogenes divinos.
Y el Padre asintió con la cabeza; Todo el pleroma de las luces estaba muy contento. Los ministros salieron: el primero, el gran Gamaliel (de) la primera gran luz Harmozel, y el gran Gabriel (de) la segunda gran luz Oroiael, y el gran Samlo de la gran luz Davithe, y el gran Abrasax De la gran luz Eleleth. Y las consortes de estos salieron por la voluntad del buen placer del Padre: la memoria del gran, el primero, Gamaliel; El Amor del grande, el segundo, Gabriel; La paz del tercero, el gran Samblo; La Vida eterna del grande, la cuarta, Abrasax. Así se completaron las cinco ogdoads, un total de cuarenta, como un poder ininterpretable.
Entonces el gran Logos, los Autogenes y la palabra del pleroma de las cuatro luces dieron alabanza al gran e invisible Espíritu virginal, a la virgen masculina y al gran Doxomedón aeón ya los tronos que están en ellos , Y los poderes que los rodean, las glorias, las autoridades y los poderes, <y> el niño tres veces mayor, y la virgen masculina Youel, y Esephech, el portador de la gloria, el hijo del niño y la corona de su gloria , Todo el pleroma y todas las glorias que están allí, los pleromas infinitos y los eones innombrables, para que puedan nombrar al Padre el cuarto, con la raza incorruptible, y que ellos puedan llamar la semilla del Padre la semilla del gran Seth.
Entonces todo tembló, y el temblor se apoderó de los incorruptibles. Entonces los tres hijos varones salieron de arriba, abajo a los no nacidos, y los engendrados por uno mismo, y los que fueron engendrados en lo que es engendrado. La grandeza surgió, toda la grandeza del gran Cristo. Él estableció tronos en la gloria, miríadas sin número, en los cuatro eones a su alrededor, miríadas sin número, poderes y glorias e incorrupciones. Y salieron de esta manera.
Y la incorruptible iglesia espiritual aumentó en las cuatro luces del gran Autogenes viviente, dios de la verdad, alabando, cantando y dando gloria con una sola voz, con una boca que no descansa, a la Padre, y la Madre, y el Hijo, y todo su pleroma, tal como lo mencioné antes. Los cinco sellos que poseen las miríadas, y los que gobiernan los eones, y los que llevan la gloria de los líderes, se les dio el mandato de revelar a los que son dignos. Amén.
Entonces el gran Seth, hijo del hombre incorruptible Adamas, dio alabanza al gran, invisible, inconmensurable, innombrable, virginal Espíritu, y al <varón virgen, y al niño tres veces varón, y al varón> virgen Youel , Y Esephech, el portador de la gloria y la corona de su gloria, el hijo del niño, y los grandes Doxomedon-eones, y el pleroma que mencioné antes; Y pidió su semilla.
Entonces salió de allí el gran poder de la gran luz Plesithea, la madre de los ángeles, la madre de las luces, la madre gloriosa, la virgen con los cuatro pechos, trayendo el fruto de Gomorra como primavera y Sodoma , Que es el fruto de la fuente de Gomorra que está en ella. Ella salió a través del gran Seth.
Entonces el gran Seth se alegró con el don que le concedió el niño incorruptible. Él tomó su semilla de ella con los cuatro pechos, la virgen, y lo puso con él en el cuarto eón (o, en los cuatro eones), en la tercera gran luz Davithe.
Después de cinco mil años, la gran luz Eleleth habló: "Que alguien reine sobre el caos y el Hades". Y apareció una nube cuyo nombre es hylic Sophia [...] Ella miró hacia las partes del caos, su cara siendo como en su forma [...] de sangre. Y el gran ángel Gamaliel habló al gran Gabriel, ministro de la gran luz Oroiael; Él dijo: "Que salga un ángel, para que reine sobre el caos y el Hades". Entonces la nube, agradable, salió en las dos mónadas, cada una de las cuales tenía luz. [...] el trono, que había colocado en la nube. Entonces Sakla, el gran ángel, vio al gran demonio que está con él, Nebruel. Y se convirtieron juntos en un espíritu engendrador de la tierra. Ellos engendraron a los ángeles que ayudaban. Sakla dijo al gran demonio Nebruel: "Que los doce eones lleguen a existir en el [...] eón, mundos [...]". [...] el gran ángel Sakla dijo por la voluntad de los Autogenes: "Habrá el número de siete [...]". Y dijo a los grandes ángeles: "Vayan y dejen que cada uno de ustedes reine sobre su mundo". Cada uno de estos doce ángeles salió. El primer ángel es Athoth. Él es a quien las grandes generaciones de hombres llaman [...]. El segundo es Harmas, que es el ojo del fuego. El tercero es Galila. El cuarto es Yobel. El quinto es Adonaios, que se llama 'Sabaoth'. El sexto es Caín, a quien las grandes generaciones de hombres llaman el sol. El séptimo es Abel; La octava Akiressina; El noveno Yubel. El décimo es Harmupiael. El undécimo es Archir-Adonin. El duodécimo es Belias. Estos son los que presiden el Hades y el caos.
Y después de la fundación del mundo, Sakla dijo a sus ángeles: "Yo, soy un dios celoso, y aparte de mí nada ha nacido", ya que confiaba en su naturaleza.
Entonces vino una voz de lo alto, diciendo: "El Hombre existe, y el Hijo del Hombre". Debido al descenso de la imagen de arriba, que es como su voz en la altura de la imagen que ha mirado hacia fuera a través de mirar hacia fuera de la imagen de arriba, la primera criatura fue formada.
Debido a esto, Metanoia surgió. Ella recibió su plenitud y su poder por la voluntad del Padre, y su aprobación, con la cual aprobó la gran raza incorruptible, inamovible de los grandes, poderosos del gran Seth, para sembrarla en la Aeons que habían sido traídos adelante, de modo que a través de ella (Metanoia), la deficiencia pueda ser llenado para arriba. Porque ella había salido de arriba, abajo al mundo, que es la imagen de la noche. Cuando ella había venido, oró por el arrepentimiento de la semilla del arconte de este eón y de las autoridades que habían salido de él y que contaminaron al dios engendrador de demonios que será destruido , Y la simiente de Adán y el gran Seth, que es como el sol.
Entonces el gran ángel Hormos vino a preparar, a través de las vírgenes de la siembra corrupta de este eón, en un vaso sagrado engendrado por el Logos, por el Espíritu Santo, la semilla del gran Seth.
Entonces vino el gran Seth, y trajo su simiente. Y fue sembrado en los eones que habían sido producidos, siendo su número la cantidad de Sodoma. Algunos dicen que Sodoma es el lugar de pasto del gran Seth, que es Gomorra. Pero otros (digamos) que el gran Seth tomó su planta de Gomorra y la plantó en segundo lugar, a la que dio el nombre de "Sodoma".
Esta es la raza que surgió a través de Edokla. Porque ella dio a luz a través de la palabra, a la Verdad ya la Justicia, el origen de la semilla de la vida eterna, que es con aquellos que perseverarán, por el conocimiento de su emanación. Esta es la gran raza incorruptible que ha surgido a través de tres mundos al mundo.
Y el diluvio vino como un ejemplo, para la consumación del eón. Pero será enviado al mundo por esta carrera. Una conflagración vendrá sobre la tierra. Y la gracia estará con los que pertenecen a la raza, a través de los profetas y los guardianes que guardan la vida de la raza. Debido a esta raza, las hambrunas se producirán, y las plagas. Pero estas cosas sucederán a causa de la gran raza incorruptible. Debido a esta raza, vendrán las tentaciones, falsedad de falsos profetas.
Entonces el gran Seth vio la actividad del diablo, y sus muchas formas, y sus planes, que vendrán sobre su raza incorruptible, inamovible, y las persecuciones de sus poderes y sus ángeles, y su error, que actuaron Contra sí mismos.
Entonces el gran Seth dio alabanza al gran e inconfundible espíritu virginal ya la virgen Barbelon, y al niño de tres veces, Telmael Telmael Heli Heli Machar Machar Seth, el poder que verdaderamente vive, y la virgen masculina Youel y Esephech , El poseedor de la gloria y la corona de su gloria, y el gran Doxomedon-aeon, y los tronos que están en él, y los poderes que los rodean, y todo el pleroma, como he mencionado antes. Y pidió guardias sobre su simiente.
Entonces salieron de los grandes eones cuatrocientos ángeles etéreos, acompañados por el gran Aerosiel y el gran Selmechel, para guardar la gran raza incorruptible, sus frutos y los grandes hombres del gran Seth, desde el momento y el momento de Verdad y Justicia, hasta la consumación del eón y sus arcontes, a quienes los grandes jueces han condenado a muerte.
Entonces el gran Seth fue enviado por las cuatro luces, por la voluntad de los Autogenes y todo el pleroma, a través del don y el beneplácito del gran Espíritu invisible, y los cinco sellos y todo el pleroma.
Él pasó por las tres parousias que mencioné antes: el diluvio y la conflagración, y el juicio de los arcontes y los poderes y las autoridades, para salvarla (la raza) que se extravió, a través de la reconciliación del mundo, y El bautismo a través de un cuerpo engendrado por Logos que el gran Seth se preparó secretamente a través de la virgen, para que los santos sean engendrados por el Espíritu Santo, a través de símbolos secretos invisibles, mediante una reconciliación del mundo con el mundo, La renuncia del mundo y el dios de los trece eones y las convocaciones de los santos y de los inefables, ya través del pecho incorruptible ya través de la gran luz del Padre que pre- Existió con su Providencia y estableció a través de ella el santo bautismo que supera el cielo, a través del incorruptible, engendrado por el Logos, incluso Jesús el viviente, a quien el gran Seth se ha puesto. Y por medio de él, clavó los poderes de los trece eones, y estableció a los que fueron sacados y quitados. Los armó con una armadura de conocimiento de esta verdad, con un invencible poder de incorruptibilidad.
Allí se les apareció el gran asistente Yesseus Mazareus Yessedekeus, el agua viva, y los grandes líderes, Santiago el grande y Theopemptos e Isaouel, y los que presiden el resorte de la verdad, Micheus y Michar y Mnesinous, y él que preside el El bautismo de los vivos, y los purificadores, y Sesengenpharanges, y los que presiden las puertas de las aguas, Micheus y Michar, y los que presiden la montaña Seldao y Elainos y los receptores de la gran raza, los incorruptibles, Los grandes hombres de los cuatro luces, el gran Gamaliel, el gran Gabriel, el gran Samblo y el gran Abrasax, y los que presiden el sol, su ascenso, Olsés, Hipnose y Heurumaious, Y los que presiden la entrada al resto de la vida eterna, los gobernantes Mixanther y Michanor, y los que guardan las almas de los elegidos, Akramas y Strempsouchos, y el gran poder Heli Machar Machar Seth, y el gran invisible, incalculable , El Espíritu virginal y el silencio, y la (primera) gran luz Harmozel, el lugar de los Autogenes vivientes, el Dios de la verdad, y el que está con él, el hombre incorruptible Adamas, el segundo, Oroiael , El lugar del gran Seth, y Jesús, que posee la vida, y vino y crucificó lo que está en la ley, el tercero, Davithe, el lugar de los hijos del gran Seth, el cuarto, Eleleth, el lugar Donde reposan las almas de los hijos, el quinto, Yoel, que preside el nombre de aquel a quien se le concederá bautizar con el santo bautismo que sobrepasa el cielo, el incorruptible.
Pero a partir de ahora, a través del hombre incorruptible Poimael, y los que son dignos de la invocación, las renuncias de los cinco sellos en el bautismo de primavera, éstos conocerán a sus receptores como se les instruye y ellos sabrán Ellos (o: ser conocido) por ellos. Éstos no probarán de ninguna manera la muerte.
* * * IE ieus EO o EO Oua! Realmente, en verdad, oh Yesseus Mazareus Yessedekeus, oh agua viva, oh hijo del niño, oh nombre glorioso! Verdaderamente, aiOn o On (o: O aeon existente), iiii EEEE eeee oooo uuuu OOOO aaaa {a}. Realmente, verdaderamente, Ei aaaa OOOO, O existente que ve los eones! Realmente, verdaderamente, EEEE iiii uuuuuu OOOOOOOO, que es eternamente eterno! Realmente, en verdad, en el corazón, que existe, uae eis aei, ei o ei, ei os ei (o: (Son) para siempre, Tú eres lo que eres, Tú eres quien eres)!
Este gran nombre tuyo está sobre mí, oh perfecto, que no pertenece a mí. Te veo, oh tú, que eres visible para todos. Porque ¿quién podrá comprenderte en otra lengua? Ahora que te he conocido, me he mezclado con lo inmutable. Me he armado con una armadura de luz; Me he convertido en luz! Porque la Madre estaba en ese lugar por la belleza espléndida de la gracia. Por lo tanto, he extendido mis manos mientras estaban dobladas. Me formé en el círculo de las riquezas de la luz que está en mi seno, que da forma a los muchos engendrados en la luz en la que no llega ninguna queja. Yo declararé tu gloria verdaderamente, porque yo te he comprendido, ¡oh Dios del silencio! Te honro por completo. Tú eres mi lugar de reposo, oh Hijo Es Es oe, el hombre sin forma que existe en los sin forma, el cual existe resucita al hombre en quien me purificarás en tu vida, conforme a tu nombre imperecedero. Por lo tanto, el incienso de la vida está en mí. Lo mezclé con agua según el modelo de todos los archontes, para que yo viva con vosotros en la paz de los santos, vosotros que realmente existís para siempre.
* * * Este es el libro que escribió el gran Seth, y colocado en altas montañas sobre las cuales el sol no se ha levantado, ni es posible (que lo haga). Y desde los días de los profetas, de los apóstoles y de los predicadores, el nombre no se ha levantado sobre sus corazones, ni es posible (que lo haga). Y su oído no lo ha oído.
El gran Seth escribió este libro con cartas en ciento treinta años. Lo colocó en la montaña que se llama «Charaxio», para que, al final de los tiempos y de las épocas, por la voluntad de los Autogenes divinos y por todo el pleroma, a través del don del impenetrable, impensable, amor paternal , Puede venir y revelar esta raza incorruptible, santa del gran salvador, y los que moran con ellos en amor, y el gran, invisible, eterno Espíritu, y su Hijo unigénito, y la luz eterna, y su gran , Incorruptible consorte, y la incorruptible Sophia, y el Barbelon, y todo el pleroma en la eternidad. Amén.
The Nag Hammadi Library
The Gospel of the Egyptians
Translated by Alexander Bohlig and Frederik Wisse

The holy book of the Egyptians about the great invisible Spirit, the Father whose name cannot be uttered, he who came forth from the heights of the perfection, the light of the light of the aeons of light, the light of the silence of the providence <and> the Father of the silence, the light of the word and the truth, the light of the incorruptions, the infinite light, the radiance from the aeons of light of the unrevealable, unmarked, ageless, unproclaimable Father, the aeon of the aeons, Autogenes, self-begotten, self-producing, alien, the really true aeon.

Three powers came forth from him; they are the Father, the Mother, (and) the Son, from the living silence, what came forth from the incorruptible Father. These came forth from the silence of the unknown Father.

And from that place, Domedon Doxomedon came forth, the aeon of the aeons and the light of each one of their powers. And thus the Son came forth fourth; the Mother fifth; the Father sixth. He was [...] but unheralded; it is he who is unmarked among all the powers, the glories, and the incorruptions.

From that place, the three powers came forth, the three ogdoads that the Father brings forth in silence with his providence, from his bosom, i.e., the Father, the Mother, (and) the Son.

The <first> ogdoad, because of which the thrice-male child came forth, which is the thought, and the word, and the incorruption, and the eternal life, the will, the mind, and the foreknowledge, the androgynous Father.

The second ogdoad-power, the Mother, the virginal Barbelon, epititioch[...]ai, memeneaimen[...], who presides over the heaven, karb[...], the uninterpretable power, the ineffable Mother. She originated from herself [...]; she came forth; she agreed with the Father of the silent silence.

The third ogdoad-power, the Son of the silent silence, and the crown of the silent silence, and the glory of the Father, and the virtue of the Mother, he brings forth from the bosom the seven powers of the great light of the seven voices. And the word is their completion.

These are the three powers, the three ogdoads that the Father, through his providence, brought forth from his bosom. He brought them forth at that place.

Domedon Doxomedon came forth, the aeon of the aeons, and the throne which is in him, and the powers which surround him, the glories and the incorruptions. The Father of the great light who came forth from the silence, he is the great Doxomedon-aeon, in which the thrice- male child rests. And the throne of his glory was established in it, this one on which his unrevealable name is inscribed, on the tablet [...] one is the word, the Father of the light of everything, he who came forth from the silence, while he rests in the silence, he whose name is in an invisible symbol. A hidden, invisible mystery came forth: 
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE oooooooooooooooooooooo uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO (the 7 vowels, 22 times each).

And in this way, the three powers gave praise to the great, invisible, unnameable, virginal, uncallable Spirit, and his male virgin. They asked for a power. A silence of living silence came forth, namely glories and incorruptions in the aeons [...] aeons, myriads added on [...], the three males, the three male offspring, the male races ... 
(IV 55, 5-7 adds: ... the glories of the Father, the glories of the great Christ, and the male offspring, the races ...)
... filled the great Doxomedon-aeon with the power of the word of the whole pleroma.

Then the thrice-male child of the great Christ, whom the great invisible Spirit had anointed - he whose power was called 'Ainon' - gave praise to the great invisible Spirit and his male virgin Yoel, and the silence of silent silence, and the greatness that [...] ineffable. [...] ineffable [...] unanswerable and uninterpretable, the first one who has come forth, and (who is) unproclaimable, [...] which is wonderful [...] ineffable [...], he who has all the greatnesses of greatness of the silence at that place. The thrice-male child brought praise, and asked for a power from the great, invisible, virginal Spirit.

Then there appeared at that place [...], who [...], who sees glories [...] treasures in a [...] invisible mysteries to [...] of the silence, who is the male virgin Youel.

Then the child of the child, Esephech, appeared.

And thus he was completed, namely, the Father, the Mother, the Son, the five seals, the unconquerable power which is the great Christ of all the incorruptible ones. ... 
... (one line unrecoverable)
... holy [...] the end, the incorruptible [...], and [...], they are powers and glories and incorruptions [...]. They came forth ... 
... (5 lines unrecoverable)
... This one brought praise to the unrevealable, hidden mystery [...] the hidden ... 
... (4 lines unrecoverable)
... him in the [...], and the aeons [...] thrones, [...] and each one [...] myriads of powers without number surround them, glories and incorruptions [...] and they [...] of the Father, and the Mother, and the Son, and the whole pleroma, which I mentioned before, and the five seals, and the mystery of mysteries. They appeared ... 
... (3 lines unrecoverable)
... who presides over [...], and the aeons of [...] really truly [...] and the ... 
... (4 lines unrecoverable)
... and the really truly eternal aeons.

Then providence came forth from silence, and the living silence of the Spirit, and the Word of the Father, and a light. She [...] the five seals which the Father brought forth from his bosom, and she passed through all the aeons which I mentioned before. And she established thrones of glory, and myriads of angels without number who surrounded them, powers and incorruptible glories, who sing and give glory, all giving praise with a single voice, with one accord, with one never-silent voice, [...] to the Father, and the Mother, and the Son [...], and all the pleromas that I mentioned before, who is the great Christ, who is from silence, who is the incorruptible child Telmael Telmachael Eli Eli Machar Machar Seth, the power which really truly lives, and the male virgin who is with him, Youel, and Esephech, the holder of glory, the child of the child, and the crown of his glory, [...] of the five seals, the pleroma that I mentioned before.

There, the great self-begotten living Word came forth, the true god, the unborn physis, he whose name I shall tell, saying, [...]aia[...] thaOthOsth[...], who is the son of the great Christ, who is the son of the ineffable silence, who came forth from the great invisible and incorruptible Spirit. The son of the silence and silence appeared ... 
... (one line unrecoverable)
... invisible [...] man and the treasures of his glory. Then he appeared in the revealed [...]. And he established the four aeons. With a word he established them.

He brought praise to the great, invisible, virginal Spirit, the silence of the Father, in a silence of the living silence of silence, the place where the man rests ... 
... (two lines unrecoverable)

Then there came forth at/from that place the cloud of the great light, the living power, the mother of the holy, incorruptible ones, the great power, the Mirothoe. And she gave birth to him whose name I name, saying, ien ien ea ea ea, three times.

For this one, Adamas, is a light which radiated from the light; he is the eye of the light. For this is the first man, he through whom and to whom everything came into being, (and) without whom nothing came into being. The unknowable, incomprehensible Father came forth. He came down from above for the annulment of the deficiency.

Then the great Logos, the divine Autogenes, and the incorruptible man Adamas mingled with each other. A Logos of man came into being. However, the man came into being through a word.

He gave praise to the great, invisible, incomprehensible, virginal Spirit, and the male virgin, and the thrice-male child, and the male virgin Youel, and Esephech, the holder of glory, the child of the child and the crown of his glory, and the great Doxomedon-aeon, and the thrones which are in him, and the powers which surround him, the glories and the incorruptions, and their whole pleroma which I mentioned before, and the ethereal earth, the receiver of God, where the holy men of the great light receive shape, the men of the Father of the silent, living silence, the Father and their whole pleroma, as I mentioned before.

The great Logos, the divine Autogenes, and the incorruptible man Adamas gave praise, (and) they asked for a power and eternal strength for the Autogenes, for the completion of the four aeons, in order that, through them, there may appear [...] the glory and the power of the invisible Father of the holy men of the great light which will come to the world, which is the image of the night. The incorruptible man Adamas asked for them a son out of himself, in order that he (the son) may become father of the immovable, incorruptible race, so that, through it (the race), the silence and the voice may appear, and, through it, the dead aeon may raise itself, so that it may dissolve.

And thus there came forth from above the power of the great light, the Manifestation. She gave birth to the four great lights: Harmozel, Oroiael, Davithe, Eleleth, and the great incorruptible Seth, the son of the incorruptible man Adamas.

And thus the perfect hebdomad, which exists in hidden mysteries, became complete. When she receives the glory, she becomes eleven ogdoads.

And the Father nodded approval; the whole pleroma of the lights was well pleased. Their consorts came forth for the completion of the ogdoad of the divine Autogenes: the Grace of the first light Harmozel, the Perception of the second light Oroiael, the Understanding of the third light Davithe, the Prudence of the fourth light Eleleth. This is the first ogdoad of the divine Autogenes.

And the Father nodded approval; the whole pleroma of the lights was well pleased. The <ministers> came forth: the first one, the great Gamaliel (of) the first great light Harmozel, and the great Gabriel (of) the second great light Oroiael, and the great Samlo of the great light Davithe, and the great Abrasax of the great light Eleleth. And the consorts of these came forth by the will of the good pleasure of the Father: the Memory of the great one, the first, Gamaliel; the Love of the great one, the second, Gabriel; the Peace of the third one, the great Samblo; the eternal Life of the great one, the fourth, Abrasax. Thus were the five ogdoads completed, a total of forty, as an uninterpretable power.

Then the great Logos, the Autogenes, and the word of the pleroma of the four lights gave praise to the great, invisible, uncallable, virginal Spirit, and the male virgin, and the great Doxomedon-aeon, and the thrones which are in them, and the powers which surround them, glories, authorities, and the powers, <and> the thrice-male child, and the male virgin Youel, and Esephech, the holder of glory, the child of the child and the crown of his glory, the whole pleroma, and all the glories which are there, the infinite pleromas <and> the unnameable aeons, in order that they may name the Father the fourth, with the incorruptible race, (and) that they may call the seed of the Father the seed of the great Seth.

Then everything shook, and trembling took hold of the incorruptible ones. Then the three male children came forth from above, down into the unborn ones, and the self-begotten ones, and those who were begotten in what is begotten. The greatness came forth, the whole greatness of the great Christ. He established thrones in glory, myriads without number, in the four aeons around them, myriads without number, powers and glories and incorruptions. And they came forth in this way.

And the incorruptible, spiritual church increased in the four lights of the great, living Autogenes, the god of truth, praising, singing, (and) giving glory with one voice, with one accord, with a mouth which does not rest, to the Father, and the Mother, and the Son, and their whole pleroma, just as I mentioned <before>. The five seals which possess the myriads, and they who rule over the aeons, and they who bear the glory of the leaders, were given the command to reveal to those who are worthy. Amen.

* * * Then the great Seth, the son of the incorruptible man Adamas, gave praise to the great, invisible, uncallable, unnameable, virginal Spirit, and the <male virgin, and the thrice-male child, and the male> virgin Youel, and Esephech, the holder of glory and the crown of his glory, the child of the child, and the great Doxomedon-aeons, and the pleroma which I mentioned before; and asked for his seed.

Then there came forth from that place the great power of the great light Plesithea, the mother of the angels, the mother of the lights, the glorious mother, the virgin with the four breasts, bringing the fruit from Gomorrah, as spring, and Sodom, which is the fruit of the spring of Gomorrah which is in her. She came forth through the great Seth.

Then the great Seth rejoiced about the gift which was granted him by the incorruptible child. He took his seed from her with the four breasts, the virgin, and he placed it with him in the fourth aeon (or, in the four aeons), in the third great light Davithe.

After five thousand years, the great light Eleleth spoke: "Let someone reign over the chaos and Hades." And there appeared a cloud whose name is hylic Sophia [...] She looked out on the parts of the chaos, her face being like [...] in her form [...] blood. And the great angel Gamaliel spoke to the great Gabriel, the minister of the great light Oroiael; he said, "Let an angel come forth, in order that he may reign over the chaos and Hades." Then the cloud, being agreeable, came forth in the two monads, each one of which had light. [...] the throne, which she had placed in the cloud above. Then Sakla, the great angel, saw the great demon who is with him, Nebruel. And they became together a begetting spirit of the earth. They begot assisting angels. Sakla said to the great demon Nebruel, "Let the twelve aeons come into being in the [...] aeon, worlds [...]." [...] the great angel Sakla said by the will of the Autogenes, "There shall be the [...] of the number of seven [...]." And he said to the great angels, "Go and let each of you reign over his world." Each one of these twelve angels went forth. The first angel is Athoth. He is the one whom the great generations of men call [...]. The second is Harmas, who is the eye of the fire. The third is Galila. The fourth is Yobel. The fifth is Adonaios, who is called 'Sabaoth'. The sixth is Cain, whom the great generations of men call the sun. The seventh is Abel; the eighth Akiressina; the ninth Yubel. The tenth is Harmupiael. The eleventh is Archir-Adonin. The twelfth is Belias. These are the ones who preside over Hades and the chaos.

And after the founding of the world, Sakla said to his angels, "I, I am a jealous god, and apart from me nothing has come into being," since he trusted in his nature.

Then a voice came from on high, saying, "The Man exists, and the Son of the Man." Because of the descent of the image above, which is like its voice in the height of the image which has looked out through the looking out of the image above, the first creature was formed.

Because of this, Metanoia came into being. She received her completion and her power by the will of the Father, and his approval, with which he approved of the great, incorruptible, immovable race of the great, mighty men of the great Seth, in order that he may sow it in the aeons which had been brought forth, so that through her (Metanoia), the deficiency may be filled up. For she had come forth from above, down to the world, which is the image of the night. When she had come, she prayed for (the repentance of) both the seed of the archon of this aeon, and <the> authorities who had come forth from him, that defiled (seed) of the demon-begetting god which will be destroyed, and the seed of Adam and the great Seth, which is like the sun.

Then the great angel Hormos came to prepare, through the virgins of the corrupted sowing of this aeon, in a Logos-begotten, holy vessel, through the holy Spirit, the seed of the great Seth.

Then the great Seth came and brought his seed. And it was sown in the aeons which had been brought forth, their number being the amount of Sodom. Some say that Sodom is the place of pasture of the great Seth, which is Gomorrah. But others (say) that the great Seth took his plant out of Gomorrah and planted it in the second place, to which he gave the name 'Sodom'.

This is the race which came forth through Edokla. For she gave birth through the word, to Truth and Justice, the origin of the seed of the eternal life, which is with those who will persevere, because of the knowledge of their emanation. This is the great, incorruptible race which has come forth through three worlds to the world.

And the flood came as an example, for the consummation of the aeon. But it will be sent into the world because of this race. A conflagration will come upon the earth. And grace will be with those who belong to the race, through the prophets and the guardians who guard the life of the race. Because of this race, famines will occur, and plagues. But these things will happen because of the great, incorruptible race. Because of this race, temptations will come, a falsehood of false prophets.

Then the great Seth saw the activity of the devil, and his many guises, and his schemes, which will come upon his (Seth's) incorruptible, immovable race, and the persecutions of his powers and his angels, and their error, that they acted against themselves.

Then the great Seth gave praise to the great, uncallable, virginal Spirit, and the male virgin Barbelon, and the thrice-male child Telmael Telmael Heli Heli Machar Machar Seth, the power which really truly lives, and the male virgin Youel, and Esephech, the holder of glory and the crown of his glory, and the great Doxomedon-aeon, and the thrones which are in him, and the powers which surround them, and the whole pleroma, as I mentioned before. And he asked for guards over his seed.

Then there came forth from the great aeons four hundred ethereal angels, accompanied by the great Aerosiel and the great Selmechel, to guard the great, incorruptible race, its fruit, and the great men of the great Seth, from the time and the moment of Truth and Justice, until the consummation of the aeon and its archons, those whom the great judges have condemned to death.

Then the great Seth was sent by the four lights, by the will of the Autogenes and the whole pleroma, through <the gift> and the good pleasure of the great invisible Spirit, and the five seals, and the whole pleroma.

He passed through the three parousias which I mentioned before: the flood, and the conflagration, and the judgment of the archons and the powers and the authorities, to save her (the race) who went astray, through the reconciliation of the world, and the baptism through a Logos-begotten body which the great Seth prepared for himself secretly through the virgin, in order that the saints may be begotten by the holy Spirit, through invisible, secret symbols, through a reconciliation of the world with the world, through the renouncing of the world, and the god of the thirteen aeons, and (through) the convocations of the saints and the ineffable ones, and (through) the incorruptible bosom, and (through) the great light of the Father, who pre-existed with his Providence, and established through her the holy baptism that surpasses the heaven, through the incorruptible, Logos-begotten one, even Jesus the living one, even he whom the great Seth has put on. And through him, he nailed the powers of the thirteen aeons, and established those who are brought forth and taken away. He armed them with an armor of knowledge of this truth, with an unconquerable power of incorruptibility.

There appeared to them the great attendant Yesseus Mazareus Yessedekeus, the living water, and the great leaders, James the great and Theopemptos and Isaouel, and they who preside over the spring of truth, Micheus and Michar and Mnesinous, and he who presides over the baptism of the living, and the purifiers, and Sesengenpharanges, and they who preside over the gates of the waters, Micheus and Michar, and they who preside over the mountain, Seldao and Elainos, and the receivers of the great race, the incorruptible, mighty men <of> the great Seth, the ministers of the four lights, the great Gamaliel, the great Gabriel, the great Samblo, and the great Abrasax, and they who preside over the sun, its rising, Olses and Hypneus and Heurumaious, and they who preside over the entrance into the rest of eternal life, the rulers Mixanther and Michanor, and they who guard the souls of the elect, Akramas and Strempsouchos, and the great power Heli Heli Machar Machar Seth, and the great invisible, uncallable, unnameable, virginal Spirit, and the silence, and the (first) great light Harmozel, the place of the living Autogenes, the God of the truth, and <he> who is with him, the incorruptible man Adamas, the second, Oroiael, the place of the great Seth, and Jesus, who possesses the life, and who came and crucified that which is in the law, the third, Davithe, the place of the sons of the great Seth, the fourth, Eleleth, the place where the souls of the sons are resting, the fifth, Yoel, who presides over the name of him to whom it will be granted to baptize with the holy baptism that surpasses the heaven, the incorruptible one.

But from now on, through the incorruptible man Poimael, and they who are worthy of (the) invocation, the renunciations of the five seals in the spring-baptism, these will know their receivers as they are instructed about them, and they will know them (or: be known) by them. These will by no means taste death.

* * * IE ieus EO ou EO Oua! Really, truly, O Yesseus Mazareus Yessedekeus, O living water, O child of the child, O glorious name! Really truly, aiOn o On (or: O existing aeon), iiii EEEE eeee oooo uuuu OOOO aaaa{a}. Really, truly, Ei aaaa OOOO, O existing one who sees the aeons! Really, truly, aee EEE iiii uuuuuu OOOOOOOO, who is eternally eternal! Really, truly, iEa aiO, in the heart, who exists, u aei eis aei, ei o ei, ei os ei (or: (Son) forever, You are what you are, You are who you are)!

This great name of yours is upon me, O self-begotten Perfect one, who is not outside me. I see you, O you who are visible to everyone. For who will be able to comprehend you in another tongue? Now that I have known you, I have mixed myself with the immutable. I have armed myself with an armor of light; I have become light! For the Mother was at that place because of the splendid beauty of grace. Therefore, I have stretched out my hands while they were folded. I was shaped in the circle of the riches of the light which is in my bosom, which gives shape to the many begotten ones in the light into which no complaint reaches. I shall declare your glory truly, for I have comprehended you, sou iEs ide aeiO aeie ois, O aeon, aeon, O God of silence! I honor you completely. You are my place of rest, O Son Es Es o e, the formless one who exists in the formless ones, who exists raising up the man in whom you will purify me into your life, according to your imperishable name. Therefore, the incense of life is in me. I mixed it with water after the model of all archons, in order that I may live with you in the peace of the saints, you who exist really truly forever.

* * * This is the book which the great Seth wrote, and placed in high mountains on which the sun has not risen, nor is it possible (that it should do so). And since the days of the prophets and the apostles and the preachers, the name has not at all risen upon their hearts, nor is it possible (that it should do so). And their ear has not heard it.

The great Seth wrote this book with letters in one hundred and thirty years. He placed it in the mountain that is called 'Charaxio,' in order that, at the end of the times and the eras, by the will of the divine Autogenes and the whole pleroma, through the gift of the untraceable, unthinkable, fatherly love, it may come forth and reveal this incorruptible, holy race of the great savior, and those who dwell with them in love, and the great, invisible, eternal Spirit, and his only-begotten Son, and the eternal light, and his great, incorruptible consort, and the incorruptible Sophia, and the Barbelon, and the whole pleroma in eternity. Amen.
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1 Comentarios Evangelio Egipcios -Nag Hammadi,Nosticos,Apocrifo)
muy bueno me gusta estos libros me gustaria tenerlo completo y en español
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